marketingové triky

Marketingové triky alebo 3 ciele marketingu firmy

Ruku na srdce. Kedy ste naposledy nadávali na marketing? Nahnevali Vás politici, ktorým ste vďaka ich marketingovým ťahom dali svoj hlas v predchádzajúcich voľbách? Alebo to bol reťazec, ktorý Vás zmanipuloval, tak že ste kúpili aj to čo ste nepotrebovali? Či telekomunikačný operátor, pri pohľade na faktúru za poskytnuté služby? Že už nenadávate? Veď marketing, marketingové ťahy alebo marketingové triky sú od toho? Dovolím si tvrdiť, že nie.

Podľa najstaršej, najznámejšej a samozrejme :-), Americkej marketingovej asociácie, je marketing “aktivitou, súborom funkcií a procesov pre tvorbu, komunikáciu, doručenie a výmenu ponuky, ktorá má hodnotu pre zákazníkov, klientov, partnerov a spoločnosti ako celku.

Kľúčovými sú tu práve vzájomná “výmena” a “hodnota”. Cieľom správne nastaveného marketingu, alebo najväčším marketingovým trikom, preto je:

  • zistiť, čo zákazník považuje za hodnotné, cenné, užitočné…
  • vytvoriť ponuku, ktorá rešpektuje vyššie uvedené požiadavky zákazníka,
  • nájsť spôsob výhodnej výmeny hodnôt, čiže určiť správnu protihodnotu, ktorú môže firma od zákazníka za svoju ponuku požadovať.

Termínom ako produkt, výrobok, služba alebo peniaze som sa pritom vyhol celkom zámerne. Za prvé, ponuka alebo to, čím firma uspokojuje potreby a želania zákazníkov zahŕňa oveľa viac ako len produkt. A za druhé, ako protihodnotu môže zákazník poskytnúť aj iné ako peniaze, napríklad údaje o svojom správaní na internete (viď obchodný model Facebooku alebo Google). O tom však až inokedy.

Definícia Americkej marketingovej asociácie je inšpirujúca ešte v jednej oblasti. Určite ste si všimli, že nehovorí iba o zákazníkoch. Žiadna inteligentná firma si dnes nemôže dovoliť dlhodobo uspokojovať potreby a želania svojich zákazníkov na úkor alebo dokonca v rozpore s potrebami a želaniami svojich partnerov alebo spoločnosti ako celku. Minimálne z dôvodu existujúcich právnych noriem. V lepšom prípade preto, lebo si uvedomuje, že je na svojich partneroch závislá. A tiež, možno z čisto zištných dôvodov, že počíta s ostatnými ako s potencionálnymi zákazníkmi.

Iste, pod vplyvom praktík niektorých firiem na Slovensku, o tom možno celkom úspešne pochybovať. A tak, keď budete nabudúce nadávať na marketingové triky, spomeňte si radšej na radosť z kúpy svojho vysnívaného telefónu, šiat či dovolenky.

PS: Napíšte mi do komentára aká je Vaša skúsenosť s marketingom. Kedy potešil alebo nahneval?

Krátky slovník užitočných výrazov v angličtine
hodnotavalue
potrebyneeds
výmenaexchange
želaniawants

Stiahnuť prezentáciu!

0 Počet komentárov

Váš komentár

Chcete sa zapojiť do diskusie?
Teším sa na Váš komentár!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *