O rezidenčnom parkovaní

Všetko to, čo ste nechceli vedieť o rezidenčnom parkovaní…alebo Rybníček má gule!

Hneď úvodom vysvetlím, prečo som sa pustil do tejto témy. Ide totiž o tému, v ktorej sa so železnou pravidelnosťou vyskytuje málo faktov a priveľa emócií a to v každom meste, kde sa objaví. Žijem a podnikám v Trenčíne a parkovacia politika sa okrajovo dotkla aj mňa. Okrajovo preto, lebo moja budova sa nachádza na „druhej strane Váhu“, o ktorej radní uvažujú ako o zóne, kde by bolo dobré raz vyhnať všetky prebytočné autá z „prvej strany Váhu“. Teda vybudovať tam záchytné parkoviská. O tom ale niekedy neskôr.

Dva typy vodičov

Mám rád pozitívne emócie, avšak za volantom sa často nenachádzajú. Aj volanty držia v rukách dva typy vodičov – zodpovední a nezodpovední. Zodpovední si idú kúpiť prvé auto ako nevyhnutnosť, druhé…Xté napríklad ako luxus, to už je ich vec. S kúpou každého auta si však uvedomujú, že s autom budú spojené aj sprievodné náklady na parkovanie, servis, olej, parkovanie, výmeny rôznych súčiastok, technické kontroly, poistky, a opäť parkovanie… Áno, parkovanie nie je základné ľudské právo, najmä nie, ak chcete parkovať na inom, než svojom vlastnom pozemku, ktorý máte na liste vlastníctva. Kto má dom s pozemkom, v tomto momente môže prestať čítať, rovnako ako ten, kto s kúpou auta rieši rovno aj kúpu garáže. Druhý typ vodičov považuje havarijnú poistku za zbytočnosť a parkovanie za svoje základné ľudské právo, samozrejme zdarma, pretože beztak platí mestu vysoké dane.

Demotivácia, rovnako ako na cigaretových krabičkách

Realita vo veľkých mestách je taká, že boli postavené ďaleko pred rokom 2000. Kým v časoch, kedy boli projektované veľké sídliská (krajských miest) mala auto sotva každá tretia rodina, dnes je to pokojne aj naopak. Auto má otec, syn a pre istotu parkuje aj mama svoje firemné. Keďže ulice miest nie je možné nafúknuť, začali mestá používať negatívny marketing – demotiváciu. Marketing nie je len o tom, aby ste vytvorili dopyt, ale v niektorých prípadoch slúži aj na jeho zníženie. Napríklad v prípade fajčenia, alebo alkoholu. Štát často používa okrem nefunkčných nápisov o rizikách fajčenia aj morbídne obrázky na cigaretových krabičkách, no najúčinnejším demotivátorom sa ukazuje byť zvyšovanie dane z tabakových výrobkov, ktoré má priamy vplyv na cenu jednej krabičky. Fajčiar tak má možnosť zvážiť, či nechce predsa len seknúť s fajčením, alebo obmedziť svoje výdavky na túto neresť. Obdobne sa cena ako demotivátor používa aj pri parkovacej politike. Má demotivovať ľudí používať vlastné auto na menšie vzdialenosti, ťahať do mestských častí firemné autá a znižovať tak parkovacie kapacity pre ostatných obyvateľov. Má prinútiť zodpovedného aj nezodpovedného vodiča premyslieť si, či preňho nie je výhodnejšie zaparkovať o kúsok ďalej za výhodnejšiu cenu a prejsť jednu-dve ulice peši.

Scenár zavádzania rezidenčného parkovania

Fenoménom posledných rokov sa stalo rezidenčné parkovanie. Dotýka sa vyťažených sídlisk a mestských častí a stretáva sa s totálnym nepochopením ľudí. Nielen skupiny nezodpovedných vodičov, ale paradoxne aj tých, ktorí auto nemajú. Ak sledujete akúkoľvek parkovaciu „telenovelu“ ktoréhokoľvek slovenského mesta, nájdete v nej pravdepodobne ten istý scenár:

  1. Každé rezidenčné parkovanie má hlavnú negatívnu postavu a to primátora, ktorý sa podujme ho zaviesť. Je to veľmi pravdepodobný klinec do jeho politickej rakvy, pretože si dovolí spoplatniť niečo, čo bolo dovtedy zdarma. Je potrebné ho odvolať, podať naňho trestné oznámenie a pod… 🙂
  2. Negatívne spoločenské nálady sú živnou pôdou pre jedného alebo hŕstku opozičných poslancov, alebo bývalých či budúcich protikandidátov takéhoto primátora, ktorí začnú bojovať proti spoplatneniu, aby si tak zdvihli svoj politický kredit medzi ľuďmi. Tento bod obsahuje aj pár protestov a petícií.
  3. Mesto, resp. jeho predstavitelia nedostatočne vysvetlia občanom, v čom spočíva princíp rezidenčného parkovania a tak sa jeho komunikácia zúži už iba na odrážanie útokov, čím stráca dôveryhodnosť.

Princíp rezidenčného parkovania v skratke

Na trenčianskeho primátora netreba nadávať, práve naopak, treba uznať, že má gule a bez ohľadu na to, aký to bude mať dopad na jeho politickú kariéru zavádza v meste potrebnú vec. A to isté platí aj o iných mestách a ich volených zástupcoch.
Rezidenčné parkovanie nie je kúpa vlastného parkovacieho miesta s tabuľkou s vlastným evidenčným číslom. Rezidenčné parkovanie znamená, že obyvatelia určitej ulice, ktorí sú majiteľmi áut, sa poskladajú na luxus, aby na ich ulici (pred blokom a pod.) nemohol parkovať nik iný iba oni. A ak, tak draho. Ich cieľom je vyhnať iné autá preč. To isté je samozrejme cieľom aj obyvateľov iných ulíc. A tak sa v rámci koncepcie parkovania vezme celá zóna alebo mestská časť a zavedie sa v nej tento systém. Je však spravodlivý aj pre ostatné ulice v danej zóne. Ak vo Vašej ulici nemôže parkovať nik iný, ani Vy nemôžete parkovať na iných uliciach len tak, zdarma ako doposiaľ. Žiadna rezidenčná parkovacia karta Vám teda nezaručí, že na ostatných uliciach v celej zóne budete parkovať zdarma. To by potom rezidenčné parkovanie nemalo zmysel. Výsledok by bol rovnaký, ako pred zavedením.

Druhým nezmyslom, veľmi často spomínaným v súvislosti s rezidenčným parkovaním je, že ak platíme dane mestu, tak parkovanie by malo byť zdarma. Lenže… to by už potom nebolo spravodlivé voči ostatným obyvateľom mesta, ktorí nemajú auto. Zamysleli ste sa niekedy, keď ste počuli tento argument nad tým, prečo by ľudia, ktorí nemajú autá platili budovanie parkovacích miest pre nezodpovedných? (to sú tí, čo chcú parkovať zdarma – viď vyššie) Alebo prečo by ste Vy s jedným autom mali platiť parkovacie plochy pre susedove tri autá?

Ďalším nepríjemným a vždy nedostatočne vysvetleným faktom rezidenčného parkovania je, že negarantuje parkovacie miesto každému. Je iba luxusnou možnosťou výhradného parkovania na vlastnej ulici. Garantuje teda iba to, že tam nezaparkuje nik iný. Preto mestá často pri zavádzaní rezidenčného parkovania riešia rovno aj budovanie nových parkovacích kapacít. Rezidenčné parkovanie parkovací problém definitívne nevyrieši, bez ohľadu na to, koľko zaňho budete platiť. Iba ho zmierni. To ostatné, ako napríklad, že pohyb je zdravý, autobusy sú lacnejšie, alebo že auto má kapacitu pre piatich nie pre jedného človeka, to je už na nás. Alebo…. 

Priestor pre marketérov predajcov áut

Rezidenčné parkovanie je účinné a efektívne a zrejme sa bude postupne zavádzať aj do ďalších menších miest. Áut je čoraz viac a parkovanie ako nedostatkový tovar by mohlo byť skvelou motiváciou pre marketérov automobilových predajcov. Ktovie, možno Vám jedného dňa budú ponúkať namiesto plnej výbavy v základnej cene radšej predplatené parkovanie na štyri roky. 🙂

7 Príspevky
  1. Fiala Pavol
    Fiala Pavol says:

    Pekne citanie, ale praskticke skusenosti s “rybnickovymi gulami ” su opacne. Primatorova a.s.TPS vybrala na parkovnom za poslednych 5 rokov viac ako 1 000 000 euro od. VODICOV a do parkovania ,alebo ineho sposobu zlepsenia parkovania neinvestovala ani euro.. .Vy ako podnikatel by ste verili takemuto partnerovi , ze odteraz uz ” bude parkovacia politika v txvh spravnych rukach ? TPS a.s. z. doteraz vyzbieranych penazi mal postavit aspon 1-2 parkovacie domy s ukazat obcanom ako sa da parkovanie riesit. Bohuzial jestvujuce parkoviska dovoluje Mesto zastavat budovami, alebo novoschvalene stavby bez parkovacich ploch v podzemi. Jednoduchsie je spoplatnit , bez ohladu na namietky obcanov a nehladat ine riesenia

    Odpovedať
  2. cero
    cero says:

    Pokial rezidenčné parkovanie rieši mesto v rámci vlastnej kompetencii v poriadku, pokial to robí iná firma prečo? Ak vyberám za rezidenčné karty tak zabezpečím dostatok parkovacích miest a nech tie parkoviská aj sú podľa STN nie len hala bala nataham čiary poprípade všetky parkovacie miesta budú pre malé autá… Reakcia je na rezidenčné parkovanie Košice… Riešením nieje zjednosmernit ulice aby som polovicu cesty dal ako parkovacie miesta. Keď už chcem riešiť parkovanie tak nech to má zmysel a nieje to len o tom aby sa niekto nabalil.

    Odpovedať
  3. Martin
    Martin says:

    Je to veľmi všeobecný článok lebo nevysvetľuje aké postavenie v rezidenčnom parkovaní majú podnájomníci a ani to ak má rezident návštevu . To všetko je spoplatnené rovnako ako mimo mestský motoristi .

    Odpovedať
  4. mordechaj kapusta
    mordechaj kapusta says:

    Na Slovensko sa vracia presne to,co bolo pred druhou svetovou vojnou. Ta skupina ludi nikdy nevedela kolko je dost. Vydierali ludi vzdy ked zacitili peniaze. Od roku 1989 su tu opat pri moci v kazdej dolezitej financnej a samozrejme statnej moci. Preco vznikla vojna. Niekomu sa nepacilo,ze niekto nevedel uniest tie peniaze a druhy museli kvoli chudobe sa znicit. Ten pan, ktoremu davaju vinu za druhu svetovu vojnu tiez patril do rovnakej skupiny ludi ale ten nicil vsetkych a vsetko. Je potrebne to zastavit,nakolko ludia su zo dna na den chudobnejsi a bez prace a ta skupina ludi si vyberra cz sukromne firmy od ludi peniaze,nakolko potrebuju znicit ludtvo aich zivoty V minulosti ten pan chcel len svojich a dnes skupina ludi nicena v minulosti likviduje skupinu ludi,ktora nikdy nebola zodpovedna za ich zivoty. Moj dedo pocas vojny bol partizanom a ten pocas vojny zachranil ludom zivoty aj tym ludom ktory namiesto podakovania za ich zachranene zivoty nicia moj aj inym zivoty. Preco stale nikdy nie je pokoj na celom svete len preto, ze vzdy chceli mat najvyssiu moc na svete.

    Odpovedať
  5. Tomáš
    Tomáš says:

    Ja si myslím že parkovacia politika v Trenčíne je potrebná ale nie v podaní Rybníčka z TROSKY. Okrem toho že informácie o zavedení tejto politiky sú zmätočné tak nikto doposiaľ nedokázal vysvetliť kde sa tie všetky autá stratia. Lebo pokiaľ viem Rybníček sa vyjadril že len zavedením tejto politiky sa z nenazdajky stratí niekoľko stoviek áut z ulíc, ale na otázku kde sa stratia alebo akým spôsobom už odpovedať nikto nedokázal.
    Ďalšia vec je celkové podanie a prevedenie. Nevidím logiku v tom, že začnú vyberať peniaze od ľudí za už teraz nefungujúci model parkovania a za rozbité parkoviská a potom niekedy za XY rokov sa MOŽNO postavia z tých vybratých peňazí nové parkovacie miesta. Zámerne píšem “možno” lebo peniaze z parkovacej politiky nemajú ísť len do parkovania ale aj na tvorbu cyklochodníkov a zveladovania mesta pričom tvorba záchytných parkovísk a tvorba nových parkovacích miest má byť niekde na poslednom mieste. Práve toto sa bije aj s vaším názorom že prečo by mali platiť ľudia ktorí autá nemajú za tvorbu nových parkovacích miest … v tomto podaní to otočím – prečo by mali platiť motoristi za tvorbu cyklochodníkov ?
    V normálne fungujúcom štáte by to fungovalo tak že sa postavia nové parkovacie miesta/domy (z už vybratých peňazí za parkovanie napr. na Palackého a že tých peňazí nie je zrovna málo) a až potom sa budú pýtať peniaze od ľudí. Nevidím v tom najmenší problém keď sa ľudom nepáči že mesto chce od nich v podobe výpalného brať peniaze ale nič im na oplátku nedať. Aj v podnikateľskej sfére za svoje peniaze čakáte nejaké výsledky, niečo čo dostanete na revanš a bohužiaľ Rybníček zatiaľ nič nedal len chabé sľuby a neistotu že možno to bude lepšie … To je celkom málo nemyslíte ?

    Odpovedať
    • Zoltán Rózsa
      Zoltán Rózsa says:

      Dobrý deň. Ďakujem za Váš názor. Osobne žial neviem riešiť, či “bolo skôr vajce alebo sliepka” a teda či sa má najskôr mesto postarať a až potom vyberať alebo naopak… V skutočnosti som presvedčený, že je to úplne jedno. Aj tak to zaplatíme my (formou daní alebo parkovným). Naviac, parkovanie je podľa mňa presne taká istá “vec” ako povinné zimné pneumatiky, zákonné poistenie, STK, EK alebo cestná daň. Vlastniť auto sa jednoducho rovná mať povinnosti. A tejto sa viete aj vyhnúť, keďže nás mesto platiť parkovné vlastne ani nenúti. Stačí mať vlastné parkovacie miesto (presne tak ako “vlastné pneumatiky”) alebo využívať hromadnú dopravu… 🙂

      Odpovedať

Zapojte sa do diskusie!

Váš názor ma zaujíma!
Tak neváhajte a napíšte mi ho do komentára!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *