KAŽDÝ JE VZDELÁVATEĽNÝ. Aj dnes po takmer 500 rokoch sa ukazuje, že najväčšie zlá doby pramenia z nevzdelanosti alebo nedostatočnej vzdelanosti.

Dnes je deň skutočne VEĽKEJ didaktiky

Jeden z najvýznamnejších učiteľov, ktorý čerpal inšpiráciu od najmúdrejšej učiteľky – od samotnej prírody. Narodil sa práve v tento deň v roku 1592. Áno, ten, kto je zodpovedný za dnešné spôsoby školskej dochádzky, netrávil mladosť tým, že by postoval, lajkoval, mal friendov, či hejtoval vtedajšiu dobu. Tento výnimočný človek, ktorého narodenie oslavujeme už 424 rokov zavádzal úplné nové spôsoby v školskej dochádzke, ktorá dovtedy vyzerala asi tak, že tí, ktorí na to mali, platili súkromných učiteľov svojim deťom a výučba prebiehala doma.

Myslím, že málokto z Vás v dobe, keď ste sa učili o Komenskom mal chuť prečítať si jeho Veľkú didaktiku, ale keby ste si ju prečítali dnes, keď už mnoho vecí chápete, s nadšením by ste prišli na to, že všetko to, o čo sa bijú dnešní učitelia, o čom píšu naši politici, že by malo skvalitniť dnešné školstvo, všetko to, čo mu podľa expertov chýba, bolo už dávno vymyslené a dokonca napísané.

Tento človek hlásal v 17. storočí že školská dochádzka musí byť povinná pre každé dieťa, či je chudobné alebo bohaté, či je bystré alebo hlúpe. Začal naprávať dovtedajšiu výchovu a vzdelávanie a postavil to na filozofii nájdenia komplexnej životnej múdrosti, na utváraní si vzťahu k svetu ako celku. Viete si predstaviť, že niekto v 17. storočí vysloví slová ako „škola hrou“? Že dovtedajšie bezduché memorovanie učiva nahradí učebnými osnovami prispôsobenými veku a fázam prírody? Že dokonca vyhlási, že aj ženy by sa mali vzdelávať, pretože sú šikovné a múdre? Že učenie má ľuďom pomôcť nájsť vyrovnanú životnú múdrosť, s ktorou by pristupovali k riešeniu všetkých otázok svojho života? Priveľmi buddhistické na kňaza? Z týchto základov čerpáme aj dnes. Všetci, ktorí sa rozhodnú pre povolanie učiteľa zistia, že prirodzená výchova je pokračovanie toho, čo zasiali rodičia. Že učiteľ je vlastne profesionálny rodič, ktorý pokračuje vo výchove. A každý dobrý učiteľ vie, že deti a mladí ľudia sa učia napodobovaním a ich vek sa teda dá viesť jedine príkladmi, nie pravidlami. Len starostlivým vysvetlením, nie diktovaním. Len skvelý učiteľ vie, že najviac dosiahne, ak sa jeho žiaci naučia správne pýtať.

Držme sa Komenského myšlienok aj v dnešnej dobe – KAŽDÝ JE VZDELÁVATEĽNÝ. Aj dnes po takmer 500 rokoch sa ukazuje, že najväčšie zlá doby pramenia z nevzdelanosti alebo nedostatočnej vzdelanosti. Každý je nepopísaná tabuľa, avšak na rozdiel od tej školskej, nemá okraje, za ktoré by sa už nedalo písať. Do našich tabúľ v hlavách sa dá písať, gravírovať a tuším sú vzhľadom na dnešnú dobu už aj elektronické 🙂

Učiteľom, ktorí to pochopili dnes vzdajme hold, právom im patrí úcta a nie opovrhovanie politikmi, verejnosťou, nie práve najlepšie oznámkovanými rozmaznanými deťmi, či ich rodičmi. Všetko najlepšie milí kolegovia a kolegyne a prajem dnešnej dobe čo najviac Komenských za katedrami!

0 Príspevky

Zapojte sa do diskusie!

Váš názor ma zaujíma!
Tak neváhajte a napíšte mi ho do komentára!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *